Proč blog?

Ahoj, zakládám tento blog za účelem informování přátel, rodiny, lidí co mi k programu a studiu pomohli a také pro případné další generace Erasmáků či emigrantů do Finska, aby jste měli představu jak takový program, studium na zahraniční univerzitě, nebo život ve Finském Tampere funguje, na těch pár lidí, které také zajímá jak se mám a jak se mi daří nebude zapomenuto, budu informovat i o tom :)

úterý 2. srpna 2011

Cesta

Cesta byla úmorná, vyčerpávající, ale parádní :) Jel jsem vozem Magnum od firmy Renault. Hned ze začátku jsem byl upozorněn, že se zouvá hned na rohožce u dveří, uvnitř neuvěřitelně čisto, pořádek a žádný smrad - šlo poznat, že jsem v něm ještě nikdy nejel :D.. Vepředu jen dvě sedačky, daleko od sebe, mezi nimi spousta místa, tak možná mi chybělo vepředu pár cm na pohodlnější natáhnutí nohou, ale dával jsem je stejně nahoru, tak to nebylo tak hrozné :) V kabině lednička, dvě docela pohodlné postele nad sebou, stolek na notebook, zásuvky na 220 (takže jsem se po cestě nenudil a když to hrozilo, tak jsem si pustil nějaký film :) ), čínky, repráčky k počítači, plazma kouli :D, obrovské čelní sklo, no prostě jsem si připadal spíše jako v limuzíně, než v náklaďáku a před sebou jsem měl neustále ubíhající cestu. Byli jsme 17.5 metru dlouzí a 40 tun těžcí, občas jsem nechápal, jak jsme projeli některými zatáčkami, nebo zakrslými kruhovými objezdy :) Dostal jsem skvělého řidiče - jmenoval se Michal, je mu 28, řekl bych že jsme si i dost dobře rozuměli, hlavní téma byly ženské, řidiči, ženské, akce, ženské, škola, ženské, sociální menšiny a zase ženské.. :D Vyjeli jsme nakonec v 22:30 v pátek a pak jeli celou noc (krom povinné 45 min pauzy pro řidiče), projeli jsme většinu Polska, přes Varšavu až po Choroszcz, kde jsme museli zastavit na 9 hodin (povinná pauza) a také je v Polsku o prázdninách a víkendu zakázáno v určitém časovém rozmezí jezdit, takže bylo zapotřebí se přizpůsobit. Tam měli poměrně levný "kemp" pro řidiče / řidiče kamiónů, dal jsem si tam za 10 eur kopu vepřových žebírek, k tomu americké brambory a pepsi + k tomu ještě sebou na cestu dvě velké bagety a Coca-Colu, celkově mi přišlo, že v Polsku, Litvě, Lotyšsku a Estonsku byly hodně levné pumpy oproti těm našim, nemluvě o tom, že většina pump měla připojení k internetu. Nicméně se tady špatně spalo, protože i po zatáhnutí plastových clon, čímž jsme sice docílili totální tmy, bylo pořád vedro a ve vedru se špatně spí. V polovině neklidného spánku pustil Michal klimatizaci a to tak, že jsem brzy začal přímo mrznout a tak se už pak spalo lépe. Poté co nám skončila pauza jsme jeli dále, přes Litvu a Lotyšsko. Tyto státy mi přišly docela řádně zaostalé :)) na nic cesty, dokonce jsme chvíli jeli po cestě-necestě, nějaké udusané hlíně na hlavním tahu (sem bych se bál tankem), špatné značení, všechno rozkopané. Podél cest bylo nekonečně mnoho zemědělských usedlostí, stovky traktorů, vlastně největší co jsem tam po cestě viděl byla firma na traktory, kde měli vystavené snad všechny druhy traktorů co za svou působnost vyrobili :)) Nicméně tam bylo hrozně moc čápů.. Já doposud žil v domnění, že čápi jsou přes léto nebo kdy u nás a poté odlétají na zimu do Afriky, no ošklivě jsem se pletl, protože jestli v Česku potkáte čápa, tak se tam zřejmě jen zatoulal cestou do Litvy, Lotyšska, nebo Estonska.. Podél cest jich klovalo stovky a každý druhý sloup měl hnízdo jak kolo od traktoru :) Estonsko už vypadalo trochu lépe, hlavně se tam už normálně dalo platit Eury bez zbytečných stresů okolo přepočítávání a když jsme dojeli do Uulu, tak nás čekala zatím nejdelší - 24 hodinová pauza. Stáli jsme na benzině, vedle které stála zavřená česko-slovenská dřevěná hospoda (ano tu v Estonsku). Přes sklo šlo vidět, že tam nechali veškeré vybavení, včetně českých dresů, stovek bankovek a mincí z celého světa a spoustu dalších rekvizit. Dokonce venku pod otevřeným přístřeškem byly různé staré rekvizity, dřevěné korbely, mince přilepené na stěnu, nějaké medaile a odměny, 30 let starý ruský puk a další - opravdu jsem se divil, že to ještě nikdo neodnesl, nestálo by to žádnou námahu, přesto tam vše zůstalo tak jak to bylo opuštěno.  Michal mi pak ještě vyprávěl, že to tam bylo kdysi velmi oblíbené místo všech řidičů kamiónů jezdících kolem, že se tam pravidelně pořádaly akce, grilovačky a jiné. No škoda, že teď už ne, alespoň benzín a nafta tu pořád byly a to za cca 30kč v přepočtu obojí O_o. Na začátku pauzy jsme zjistili, že si Michal zapomněl vzít ze svého návěsu plynovou bombu, takže jsme museli najít alternativní zdroj potravy. Po chvíli jsem našel nedaleký obchůdek, kde měli levný chleba a dokonce i ramu :) tak jsem obojí koupil a Michal měl pro změnu v ledničce salám, rajčata a nějaké maso, tak jsme se vzájemně podělili a dobře najedli. Večer to už bylo horší, teplé jídlo chybělo, Michal se vztekal kvůli bomby a já odpoledne viděl nedaleko opuštěný grill, tak jsem navrhl, že si můžeme udělat oheň postaru :) No ze začátku se mi vysmál, ale když viděl jak jsem nasbíral chřestí, klacíky, šišky, kůru a polínka a je nachystaný dobrý základ pro oheň, tak už běžel nachystat hrnec s rýží a omáčku :D nakonec jsme si grill přinesli blíže k autu a zapálili (grill, ne auto). Po chvíli se vařila voda na rýži, ta se nám povedla na ohni tak akorát a pak už jsme jen přihřáli omáčku, no nakonec jsme šli oba spokojeně spát s plnými žaludky :P V těch 24 hodinách pauzy jsme mimo jiné stihli dva kvalitní spánky, pár filmů, posilovat s pomocí čínek a lavičky :D a menší obchůzku města. Internet zde výjimečně nebyl, ale nevadí, bylo i tak dobře :) Dojely nás tam zbývající auta z PM Trans které měly kvůli komplikacím zpožděný odjezd, no hned nás bylo více :) V cestě jsme pokračovali až ve 4 ráno (tamního času) necelých 200km do Talinu, což byla pohodová cesta po prázdných silnicích a rychle to utíkalo. Po sedmé jsme se konečně dostali do přístavu (já poprvé viděl baltské moře a lodě větší než paneláky) a čekali na nalození. Za cestu lodí jsem hloupě zaplatil 27 euro, jelikož jsem si lístek objednával přes firmu z Čech, kdybych si jej byl koupil na místě, tak bych zaplatil jen 11. Naše loď sice nebyla ta největší v přístavu i tak byla přímo obrovská, 8 pater vysoká s kapacitou spousty aut, motorek (viděl jsem zde naprosto parádní motorku !! tu vám musím ukázat, jak budu nahrávat fotky), kamiónů a asi 2500 pasažérů, viz http://en.wikipedia.org/wiki/MS_Viking_XPRS . Zanedlouho jsme vyjeli a já si užíval svou první plavbu :) prolezl jsem všechny paluby, byly tam různé herny, jídelny, obchody, diskotéka :D hlavně nádherný výhled na okolní moře a ostrůvky. Za námi několik stovek metrů dlouhá brázda rozbouřené vody, racci všude okolo, čerstvý vítr, palubní rozhlas v Estonštině a Finštině, všude možně hezké ženy a víc "blond" lidí, než jsem za život viděl, to celé dohromady dělalo úžasnou atmosféru :) po nějaké době jsem se vzdálil do kajuty, dát si konečně horkou sprchu, ale hned co jsem se cítil čistý a relativně suchý jsem zase vyběhl na palubu a sledoval příjezd do Helsinek. Byly tam ostrůvky s majáky, nebo i jen lesíky, mezi dvěma takovými jsme dost na těsno propluli. ( Tady mi bohužel došla baterka v mobilu a nestihl jsem zajít pro náhradní, takže žádná dokumentace :-/ ). V přístavu už čekala zaparkovaná ponorka a spoustu dalších obludně velkých lodí :) Vrátili jsme se do kamionu, vyjeli z lodi a tam jsem se se svým řidičem i s ostatními prozatimně rozloučil - budeme se pravděpodobně vídat pravidelně, domluvili jsme si spolu nějaké potencionální obchody, kluci se nabídli, že mě mohou až třikrát týdně zásobovat z Česka do Helsinek, nebo naopak a shodli jsme se, že by byla škoda to nějak nezpeněžit, tak uvidíme :). Z mapy jsem měl nastudovanou cestu z přístavu na vlakové nádraží, a tak jsem k němu po půl hodině docela najisto došel (z toho co jsem stihl za chůze vidět, Helsinky jsou také krásné), koupil si za 30e ticket do Tampere a šel čekat na vlak. Neuvěřitelně efektivní nádraží, vše fungovalo jak má, velikostí zabíralo tak desetinu toho co je v Praze, nicméně si nemyslím, že by od tamtud jezdilo méně vlaků. Prostě měli všechna nástupiště hned pěkně vedle sebe naskládané, žádné podchody, nadchody a cokoliv jiného. Vlak přijel 10 minut před odjezdem - v základním jízdném jsem měl místenku v business class a vyjeli jsme na vteřinu přesně v uvedený čas na ticketu. Vůz klimatizovaný, rozváželi jídlo a pití, vedle každé sedačky zásuvky pro notebook, pro ty tam všude byly také stolky, polštář na sedadle pod hlavou a ke každému úseku sedaček malý informační display o aktuální stanici, té příští, čase a rychlosti vlaku (v 90% cesty jsme jeli 160km/h a to to bylo jen "obyčejné" ICčko co jezdí každou hodinu). Přes uličku seděla vedle mě nějaká mladá finská žába, hezká štíhlá blondýnečka :) odhaduji na 15-16 let, neustále pokukovala, asi se divila, že mám tolik tašek :D nicméně po tom co jsem si objednal kávu a ona tak zjistila, že jsem zde cizí, tak jí zřejmě zvědavost nedala a přisedla si, a tak jsme zbytek cesty strávili povídáním - podotýkám, že ta malá žabka uměla daleko lépe anglicky než já :D Vtipné :) V Tampere kde jsme byli za necelé dvě hodiny jsme se rozloučili a každý si šel vlastní cestou. Mě na peronu čekal můj Finský tutor Heikki, ale to už zase příště :) Můj pocit z prvních chvílích ve Finsku převládalo nadšení, opravdu paráda, i ti lidi tady, jen tu mají všichni nějaké velké nosy :)

fotky z cesty - https://picasaweb.google.com/100604073063761750300/2Srpna2011?authuser=0&authkey=Gv1sRgCIiOodyBxI2EggE&feat=directlink

Žádné komentáře:

Okomentovat